Solutii afaceri

Abonare newsletter

Latest news

  • Cum imi mentin calculatorul in siguranta pe internet?

    20/05/2010 00:02

    Cum imi mentin calculatorul in siguranta pe internet? Se pare ca nu trece o zi în care sa nu auzim despre noi tipuri de...

    read more

  • Este computerul meu sigur, acum ca am anti-virus si anti-spyware?

    19/05/2010 22:56

    Intrebarea "Este PC-ul meu sigur" într-adevăr are doar un singur răspuns: NU. O buna intrebare ar...

    read more

Gestiunea procesului afacerii

Gestiunea procesului afacerii (GPA) este un domeniu al gestiunii concentrat in alinierea organizatiilor cu dorintele si nevoile clientilor. Este o viziune holistica de gestiune care promoveaza eficacitatea afacerii alaturi de lupta pentru inovatie, flexibilitate si integrare a tehnologiei. Gestiunea procesului afacerii incearca sa imbunateasca procesele continuu. Ar putea fi descris ca un „proces de optimizare a procesului”

Ciclul de viata GPA
Activitatile care constituie gestiunea procesului afacerii pot fi grupate in cinci categorii: proiectare, modelare, executie, monitorizare si optimizare.

Proiectare
Procesul de proiectare cuprinde atat identificarea proceselor existente cat si proiectarea proceselor „viitoare”. Ariile de interes includ: reprezentarea fluxului procesului, participantii, alertele si notificarile, extinderile, procedurile standard de operare, nivelul de servicii.

Acorduri, si sarcini mecanismelor suplimentare
Proiectarea potrivita reduce numarul problemelor din viata procesului. Chiar daca procesele existente sau nu sunt considerate, scpul acestui pas este asigurarea pregatirii unei proiectari corecte si eficiente.

Corectarea propusa poate fi de la om la om, de la om la sistem, si de la sistem de sistem in ceea ce priveste derularea activitatilor, si poate a provocarilor de reglementare, a pietei sau cele competitive cu care se confrunta afacerea.

Modelarea
Modelarea porneste de la proiectarea teoretica si introduce combinatii de variabile, de exemplu, modificari in costul materialelor sau cresteri ale chiriei, care determina cum ar putea reactiona procesul in diferite circumstante.
Deasemenea implica executia „analizei dar-daca” asupra proceselor: „Dar daca 75% din resurse sunt alocate aceleiasi sarcini?” „Dar daca vreau sa execut aceeasi functie pentru 80% din costul curent?”

Executia
Unul din modurile de automatizare a proceselor este dezvoltarea sau achizitionarea unei aplicatii care executa etapele necesare procesului; oricum , in practica aceste aplicatii rareori realizeaza toate etapele procesului cu acuratete sau in totalitate. O alta modalitate este utilizarea unei combinatii a programelor cu interventia factorului uman; oricum aceasta solutie este mai complexa, facand documentarea procesului mai dificila.

Ca si raspuns la aceste probleme, au fost dezvoltate programe care permit procesului afacerii (dupa cum a fost dezvoltat in activitatea de proiectare) definirea intr-un limbaj de programare ce poate fi apoi executat de catre calculator. Sistemul fie va folosi servicii ale aplicatiilor conectate pentru a efectua operatiile financiare (de exemplu calculul unui plan de rambursare pentru un imprumut) sau, cand este cazul unei etape prea complexe pentru automatizare, se va solicita factorul uman. Comparativ cu oricare dintre solutiile anterioare, executia directa a definitiei procesului poate fi mai putin complicata si in consecinta mai usor de imbunatatit. In orice caz, automatizarea definitiei unui proces solicita o infrastructura flexibila si cuprinzatoarem care in general elimina aceste sisteme dintr-un mediu informatic mostenit.

Regulile afacerii trebuie sa fie utilizate de sisteme pentru a asigura definitii pentru comportamentul de guvernare, si o regula de functionare a afacerii poate fi aplicata in conducerea executiei si rezolutiei procesului.

Monitorizarea
Monitorizarea cuprinde urmarirea proceselor individuale, pentru ca informatiile despre starile lor sa poata fi vizualizate cu usurinta si sa furnizeze statistici despre performantele unuia sau mai multor procese. Un exemplu de urmarire este capabil sa determine starea comenzii unui client (de exemplu comanda receptionata, comanda in asteptare, factura achitata) pentru ca eventualele probleme sa poate fi identificate si remediate.

Suplimentar, aceste informatii pot fi intrebuintate in lucrul cu clientii si furnizorii in vederea imbunatatirii proceselor lor conectate. Exemple de statistici sunt masurarea duratei unei generatii de procesare a unei comenzi si a numarului de comenzi procesate in ultima luna. Aceste masuratori tind sa se incadreze in trei categorii: timp ciclic, rata de defectare si productivitate.
Gradul de monitorizare depinde de informatia pe care compania doreste sa o evalueze si sa o analizeze si cum doreste afacerea sa fie monitorizata, in timp real sau la cerere. Aici, monitorizarea acitivitatii afacerii (MAA) extinde si amplifica uneltele de monitorizare oferite in general de SMAA.

Extragerea procesului este o colectie de metode si unelte aflate in strasa legatura cu monitorizarea proceselor. Scopul extragerii procesului este de a analiza diagramele evenimentelor extrase pe durata monitorizarii procesului si a le compara cu un model de proces 'a priori'. Extragerea procesului permite analistilor sa detecteze discrepantele dintre executia actuala a procesului si a modelului apriori precum si analiza strangularilor.

Optimizarea
Procesul de optimizare include: regăsirea informaţiilor privind performanţa procesului, de la faza de modelare sau de monitorizare; identificarea potentialelor strangulări sau a celor reale şi a oportunitatilor posibile pentru economisirea costurilor sau a altor îmbunătăţiri, şi apoi, aplicarea acestor valorificari în proiectarea procesului. În general, acest lucru sporeste valorificarea afacerii.

Obiceiuri
În timp ce etapele poate fi văzute ca un ciclu, cu constrangeri economice sau de timp adesea limiteaza procesul la una sau mai multe iteratii.
În plus, organizaţiile adesea încep un proiect MAA sau un program cu scopul de a optimiza o zonă care a fost identificată ca o zonă care necesita ameliorare.
În sectorul financiar, MAA este hotaratoare pentru a se asigura că sistemul livreaza un serviciu de calitate menţinând în acelaşi timp respectarea reglementarilor.
In prezent, standardele internaţionale pentru sarcina doar limitate aplicatiilor pentru sectoarele informatice si ISO / IEC 15944 acoperă aspectele operaţionale ale activităţii. Cu toate acestea, anumite societăţi cu cultura celor mai bune practici folosesc proceduri standard de operare pentru a-si reglementa procesul lor operaţional.

Tehnologia MAA
Sistemul MAA (SMAA) este perceput uneori ca fiind "ansamblul MAA." Unii observa că informaţiile se mişcă între pachetele software intreprinderi şi imediat se gândesc la Servicii Orientate pe Arhitectura (SOA). Alţii sunt de parere că "modelarea este singura modalitate de a crea "procesul" perfect", aşa că se gândesc de modelarea ca MAA.

Ambele concepte corespund definiţiei conceptului de Gestiune a Procesului in Afacere. De exemplu, dimensiunea şi complexitatea sarcinilor de zi cu zi necesită adesea utilizarea tehnologiei pentru o modelare eficienta. Unii oameni considera MAA ca "punte de legătură între Tehnologia Informatiei (IT) şi Afacere."

SMAA poate fi specific-industriei, şi ar putea fi condus de un pachet de programe specializat, cum ar fi Agilent OpenLAB MAA. Alte produse se pot concentra asupra Planificarii Resurselor Intreprinderii si a gestiunii depozitului.

Validarea SMAA-urilor este o altă problemă tehnică de care furnizorii şi utilizatorii trebuie să fie conştienţi, în cazul în care respectarea reglementarilor este obligatorie. Sarcina de validare ar putea fi efectuata fie de către un terţ sau autentificata de către insasi utilizatori. Oricum, documentatia de validare va trebui generata. Documentul de validare, de obicei, poate fi publicat fie în mod oficial sau păstrat de către utilizatori.

Utilizarea programului
Unii spun că "nu toate activităţile pot fi modelate în mod eficient cu SMAA, şi aşa, unele procese sunt mai bine lăsat în pace." Având acest punct de vedere, valoarea SMAA-urilor nu consta în automatizarea "foarte simplă" sau "foarte complexa" sarcini: ci este de a găsi în modelarea proceselor cea mai buna oportunitate in acest sens.

Viziunea alternativă este ca un limbaj de modelare completa de procesulului, susţinută de către SMAA, este necesar. Scopul acest lucru nu este pur "de automatizare pentru a înlocui sarcinile manuale", ci mai degrabă "pentru a eficientiza sarcinile manuale cu o automatizare asistata de calculator." În acest sens, argumentarea daca MAA este de fapt "înlocuirea activităţii umane cu automatizare", sau pur şi simplu, "analiza pentru o mai bună înţelegere a procesului," este o dezbatere sterilă. Toate procesele care sunt modelate folosind SMAA trebuie să fie executabile, pentru a "aduce la viata" aplicaţia software cu care utilizatorii umani interacţionează in timpul rularii.